Wie ben ik, wat is mijn visie.

IMG_7160 Ellen foto 1Mijn naam is Ellen van der Ham, ik ben zangeres en Lichtenberger ® Zang en Klank Pedagoge.

Ik kan mij niet anders heugen dan dat ik aan het zingen was, als kind al… Muziek maakte mij blij, deed veel met mij en als ik buiten was kon mijn omgeving horen waar ik was want….. ik was altijd aan het zingen.

In mijn huidige lespraktijk komen vaak jonge kinderen bij mij binnenstappen met de vraag om zangles. Als ik hen vraag waarom zij dat willen is vaak hun antwoord: “Omdat ik eigenlijk altijd, de hele dag door, aan het zingen ben.”

Dit gegeven maakt mij als zangeres en als pedagoge heel blij en gelukkig. Het is waarom ik mijn werk met zoveel liefde doe.

Graag wil ik hier vertellen wat mijn visie op het zingen is. Het is de basis van waaruit ik met mijn leerlingen werk.

Zingen…: het is een verlangen,  beweging en verbinding.

Zingen is een verlangen dat zich aan je laat zien in de wil om stem te geven, melodie te maken, je te uiten en jezelf en een ieder om je heen te laten genieten van jouw stem en klank.

Zingen is beweging vanuit het verlangen om te zingen, naar het daadwerkelijk gaan zingen…..stem geven aan je verlangen.

Zingen is verbinding. Met jezelf en met de wereld om je heen. Jij zingt, jouw binnenkant zingt, je verbindt je met vreugde.

Zingen is ook beweging die helend kan werken. Zingen geeft vreugde en stemt positief. Dit heeft ook zijn uitwerking op ons fysiek welzijn…: we voelen ons, zowel fysiek als mentaal, beter als we zingen. Er is sprake van een wisselwerking en een sterke verbinding tussen lichaam en geest als we zingen.

blauwZingen is Klank.

Ieder moment van zingen is een moment van klank, en ieder moment van klank is een nieuw moment van klank; een ‘klankgeboorte’.

 

 

De klank zelf stuurt ons zingen.

Het zelforganiserend karakter van de klank zorgt er voor dat we de controle over de klank kunnen en mogen loslaten. Dit bereiken we in de lessituaties door uit te gaan van het ervaren van de stem, het niet oordelen over de stem, het ‘luisteren’ naar de mogelijkheden van de stem en ons er voor openstellen.

Door in de les een ‘spel met de klank’ aan te gaan, leren we ontdekken hoe we ons zelf los kunnen maken van de controle over de stem. Zo is iedere les weer een ‘klankfeestje’.

Wat we bereiken en ervaren is dat zingen moeiteloos kan zijn, los van eindeloos herhaalde oefeningen thuis. We ervaren een vrijere stemklank, een groter bereik van de stem, een rijkere, grotere en intensere stemkwaliteit.

Als zanger willen we ons richten op tekst en tekstinterpretatie, op het brengen van het verhaal wat het lied vertelt. Het is een onderdeel van ons verlangen als zanger. Een moeiteloos zingende stem zal het best in staat zijn zo goed mogelijk aan dat verlangen te voldoen.